fbpx

Hooggevoeligheid / High Sensitive Person (HSP)

Hooggevoeligheid is een veelbesproken onderwerp van de laatste tijd. Er zijn al veel artikelen over geschreven. Hooggevoeligheid is niet zomaar een ‘trend’, het is namelijk wetenschappelijk onderbouwd. Om het wat eenvoudig uit te leggen, is dat je een soort filter (beschermlaag) mist in je hersenen, waardoor alles dubbel zo hard binnenkomt als bij niet-hooggevoelige mensen.
Dit kan; geluid, gevoel, zicht, smaak en/of geur zijn, de vijf zintuigen zeg maar. Bij iedere HSP-er is dit weer verschillend. De één heeft het sterker bij geluid en de andere sterker bij gevoel of combinaties enz. Je kunt er niets aan doen. Je wordt simpelweg met hooggevoeligheid geboren. Nu kun je hier veel nadelen van ondervinden en er zijn ook zeker veel voordelen. Hier wil ik natuurlijk nog op terugkomen.

Test jezelf

Mocht je nu twijfelen of je wel/niet hooggevoelig bent, wil ik je graag doorverwijzen naar Psychologie magazine. Op deze site staat een test voor hooggevoeligheid, als je nog onzeker bent of twijfelt, ga deze test vooral doen. Kan geen kwaad, toch?

Met deze inleidende blog wil ik een start maken van een reeks blogs die over hooggevoeligheid gaan. Er is namelijk best veel over te vertellen en in het bijzonder hoe je er beter mee om kunt gaan in diverse situaties. Hieronder wil ik alvast een paar punten aanstippen:

In de zorg

De zorg heeft (helaas) nagenoeg altijd labels nodig voor ziektes, aandoeningen en/of stoornissen (DSM-5), zodat deze vergoed kunnen worden door de zorgverzekeraar. Hooggevoeligheid heeft nog geen label dus wordt bij de dokter nog niet zodanig erkend als zijnde een aandoening of stoornis. ‘Misschien’ is dit maar goed ook. Doordat er nog geen label is, kunnen we er per individu naar gaan kijken in plaats van ‘iedereen’ met HSP in een hokje te stoppen en daarmee dezelfde behandeling te geven. Ieder persoon is namelijk uniek.

Een link met burn-out?

Als baby’s nu worden geboren, weten we (ook ouders) al best veel over hooggevoeligheid. Er wordt dan gesproken over hooggevoelige baby’s of nieuwetijdskinderen. Een super ontwikkeling! Top!
We hebben geleerd er nu al veel beter mee om te gaan. Vroeger kenden we deze termen nog niet en vroeg een kind al vaak te veel aandacht. Met deze uitspraak spreek ik ook uit eigen ervaring. Zelf ben ik geboren in 1982 en ik denk dat vanaf die tijd (of eerder?) de eerste lichting van de nieuwetijdskinderen werden geboren. Wat ik nu zie is, dat veel van mijn leeftijdsgenoten tegen een burn-out aanhikken of ze hebben deze al mogen ervaren, waaronder mezelf. Want naar mijn mening kan een burn-out zeker een link hebben met hooggevoeligheid.

Wat namelijk een oorzaak kan zijn, is óf ze weten niet dat ze hooggevoelig zijn óf hoe ze daar beter mee om kunnen gaan. Het gaat dan vooral om overprikkeling en hier op de verkeerde manier mee omgaan. Wat ik bijvoorbeeld bij mezelf heb gemerkt is, dat ik van jongs af aan patronen had ontwikkeld om mezelf te beschermen, soort afweermechanisme. Alleen wat bleek, alle prikkels kwamen nóg harder binnen, in plaats van dat ik op de juiste manier mezelf aan het beschermen was.

Wat kun je er in de basis al aan doen?

Grondingsoefening

Het allerbelangrijkste blijft gronden, ook wel aarden genoemd. Er zijn ontzettend veel manieren om te gronden. De makkelijkste om snel uit te leggen, vind ik zelf, is om eerst met twee voeten goed te gaan staan (knieën van het slot). Ga maar eens voelen hoe je staat (voel je je tenen?). Dus echt staan, twee benen op de grond en zet die voeten stevig in de aarde. Je kunt eventueel visualiseren dat je een boom bent en dat er dikke wortels de grond in gaan zo diep mogelijk de aarde in (dit is oefenen).

Het verschil wat je gaat merken is, dat je ook steviger gaat staan. Het resultaat is dat je rustiger wordt, meer in je lijf komt te zitten en sommige voelen letterlijk de energie door hun benen de aarde instromen. Deze oefening kun je meerdere keren op een dag herhalen. Afhankelijk hoe je dag is, bijvoorbeeld bij een drukke dag, raad ik je aan deze oefening meerdere malen te herhalen, je voorkomt hiermee dat je te veel in je hoofd gaat zitten, ga maar naar die tenen. Nogmaals er zijn tal van mogelijkheden en oefeningen over gronden of aarden (boeken/internet/YouTube etc.). Ik hoop je met deze omschrijving in ieder geval een goede uitleg te hebben gegeven.

Herken je dat je hooggevoelig bent?

Heb je advies nodig om (beter) met hooggevoeligheid om te gaan, of heb je nog vragen, neem gerust contact met mij op.

In de volgende blog ga ik het hebben over ‘hoe je beter met veranderingen om kunt gaat als je hooggevoelig bent’.
Mocht je hierover al vragen hebben of suggesties, schroom niet. mail, app of bel gerust, dan kan ik deze suggesties meenemen in mijn volgende blog.

Ook ben ik erg benieuwd naar wat je van deze (mijn eerste) blog vindt.
Op- en aanmerkingen zijn zeer welkom!

Veel liefs, Monique

Lees ook de andere blogs:

Gronden; van je hoofd naar je voeten.

Gronden - aarden - de basis  Via deze blog maak ik even een ommetje en indirect heeft het wel met hooggevoeligheid te maken. Want hoe leuk is dat, ze gaan deze week starten met de bouw van de nieuwe praktijkruimte in Hoef en Haag (ligt tussen Vianen en Hagestein)....

Lees meer

Veranderingen en hooggevoeligheid gaan prima samen

Hoe je beter als hooggevoelige, om kunt gaan met de prikkels die veranderingen met zich meebrengen Welkom bij mijn tweede blog en wat een leuke reacties heb ik mogen ontvangen op mijn eerste blog, wat is hooggevoeligheid? Ik hoop dat deze blog je net zo kan helpen en...

Lees meer